Tuesday, November 2, 2010

GUNUNG SENYUM =)

Setelah sekian lama tak update my blog,hari ni saya nak share cerita camping SISPA kat Hutan Lipur Gunung Senyum,Temerloh,Pahang pada 29-31 Oktober 2010.sepanjang berada di sana,banyak suka dan duka telah berlaku and banyak kenangan kami dapat.

hari sabtu,iaitu second day kat sana ,kami naik Gunung Jebak Puyuh.kami start mendaki lebih kurang pukul 9 pagi n sampai semula ke camp lebih kurang pukul 2.3o petang.semasa di Gunung Jebak Puyuh,terdapat 7 buah gua di sana.kami hanya masuk melawat 5 buah gua kalu tak silap iaitu:
a) gua terowong

b)gua kapal - ada laluan kapal and stalaktik / stalagmit berbentuk kepala kapal

c)gua mayat

d)gua Candi - macam candi borobodo(sorry,tak reti nk eja..hihi)kita bolh nampak bentuk kaki manusia,cendawan n banyak lagi.sy pun da lupa.

e)gua Straw - masa nk masuk,muka gua terlalu sempit n gua paling gelap

Pada hari last iaitu sebelum balik,kami telah mendaki Gunung Senyum.terdapat 18 buah gua di gunung senyum and kami masuk just 9 gua iaitu:

a)Gua Nisan

b) Gua Kelawar - sebab bnyak kelawar.terdpt dua jenis kelawar kat sini.
i)kelawar makan buah-keluar waktu malam
ii)kelawar makan serangga - kelawar ni mengeluarkan bunyi bising

c)Gua Makam Tok Long - tok long, manusia biasa berkahwin dgn puteri bunian.

d) Gua Silat - terdapat 3 gelanggang silat yg mana para pesilat berlatih silat mengikut tahap or level ,masing2. gelanggang silat 3 adalah utuk pesilat level paling tinggi.

e)Danau Impian - tempat ni membuatkan kita segar coz berangin n sejuk

f)Taman Satu - pokok tumbuh berpasang-pasangan.kwsn ni bersih ,tiada daun gugur walaupun bnyk pokok and kelihatan seperti sentiasa di sapu.

g)Taman Dua - terdapat batu karang yang telah diliputi dengan batu kapur n so on.dulu kawasan ni merupakan dasar laut.kat sini kita bolh jumpa fosil siput dan kita dapat lihat dinding gua akibat hakisan ombak.

h) Gua Angin

i)Gua Terang Bulan

saya tak reti nk cerita banyak2..so,saya just upload gambar2 yg sempat saya ambil sebelum bateri kamera habis and kalau nk tengok bnyk lagi,lihat kt FB saya.=)

air yang berwarna biru.kalau terkena pancaran matahari,lagi biru warnanya.pelbagai jenis ikan didalamnya

dlm gua kapal - ada image kepala kapal terbentuk

laluan kapal

batu bersinar kalau disuluh cahaya.mcm berlian la kot..

dalam gua candi - image berbentuk cendawan

dalam gua candi - bentuk kaki manusia.bnyk lagi bentuk lain,so search yourself k =)